Vai al contenuto principale

IMMAGINE
NON DISPONIBILE

Didactics and History of Physics

Didactics and History of Physics

Componenti

Attività

The research group in Didactics and History of Physics works in the field of Physics teaching methodologies at various levels (from primary school to university and in teacher training) and in the field of History of Physics.

The members of the group contribute to the course of studies for the initial training and qualification for high school teachers, through the collaboration with CIFIS (Inter-University Center for Teacher training in Piedmont)

One of the group members represents the Physics Department in the Teaching and Learning Center of the University of Turin and in CIRDA (Interdepartmental Center for Teaching Research and Teacher Training)

The Physics education activities are aimed at studying student's prior knowledge and learning achievements in formal and informal learning settings. A number of these activities are part of the Scientific Degrees Plan (PLS) financed by the Italian Ministry of Education.

Methodological and technological approaches for the teaching of Physics are studied, with particular attention to the analysis of the effectiveness of multimedia teaching tools for the study of Physics. The research activity is also supported by high school physics teachers, who allow students to carry out research in their schools, collaborating actively. To this end we cooperate with the Territorial Training Équipe in Piedmont and the Association of Physics Teachers (AIF).

As for the History of Physics, the group is currently working on the history of the collection of physics instruments preserved by the Physics Museum of the University of Turin and by high school physics cabinets in Turin and the Piedmont. The goal is to address the possible role of these collections within the physics and science education. This work is conducted in collaboration with the Historical Archives of the University of Turin and with the Network of School Museums of the City of Turin.

Prodotti della ricerca

  • Serio M., Bonino R., Rinaudo M. , Marocchi D., Piccione A. and Saglietto G. (2021), Esperienze laboratoriali a distanza con le schede programmabili, IUL Res., Vol. 2 num. 3, p. 237-250 , https://doi.org/10.57568/iulres.v2i3
  • Serio M., Teaching Physics at the time of the pandemic, IL NUOVO CIMENTO 44 C (2021) 27, DOI:10.1393/ncc/i2021-21027-4
  • Rinaudo M. and Leone M., (2020) Should the history of physics be rated X? A survey of physics teachers’ expectations, PHYS. EDUC. 55, 035013 doi 10.1088/1361-6552/ab73d1
  • Leone M. and Rinaudo M., (2021) Il bambino scienziato: l’apprendimento della fisica nella scuola dell’infanzia, in Curiosare, sperimentare, dire. Lessico e conoscenze scientifiche nella scuola dell’infanzia, Franco Cesati ed., ISBN 978-88-7667-899-8
  • Bonino R., Marocchi D., Rinaudo M. and Serio M., (2022) Cura degli atti del X Convegno Nazionale di Didattica della Fisica e della Matematica 2021,  “Apprendimento laboratoriale in Matematica e Fisica in presenza e a distanza”, Collane@unito.it, Università di Torino,  ISBN: 9788875902292   
  • Saglietto G., Serio M. and Marocchi D., (2022) Progettazione e sperimentazione di un’attività didattica laboratoriale sulla spettrofotometria, Atti X Convegno Nazionale di Didattica della Fisica e della Matematica ‘Apprendimento laboratoriale in Matematica e Fisica in presenza e a distanza’ , Torino 11-13 ottobre 2021
  • Sauda C., Serio M. and Marocchi D., (2022) Effetto Doppler e uso di ultrasuoni in medicina. Percorso formativo per studenti della scuola secondaria di secondo grado, Atti X Convegno Nazionale di Didattica della Fisica e della Matematica ‘Apprendimento laboratoriale in Matematica e Fisica in presenza e a distanza’ , Torino 11-13 ottobre 2021
  • Jahier M., Marocchi D., Serio M., (2022) Il diavoletto di Galileo; riconoscere, pensare e costruire una sonda termica,  Atti X Convegno Nazionale di Didattica della Fisica e della Matematica ‘Apprendimento laboratoriale in Matematica e Fisica in presenza e a distanza’ , Torino 11-13 ottobre 2021
  • Nicola M., Marocchi D.and Serio M.,(2022) I dati meteorologici come stimolo per l’acquisizione di competenze nell’analisi dei dati e nelle misure sperimentali, Atti X Convegno Nazionale di Didattica della Fisica e della Matematica ‘Apprendimento laboratoriale in Matematica e Fisica in presenza e a distanza’ , Torino 11-13 ottobre 2021
  • Saglietto G., Marocchi D., Serio M. and Piccione A. (2022), Progettazione e sperimentazione di un’attività didattica laboratoriale sulla spettrofotometria , Atti X Convegno Nazionale di Didattica della Fisica e della Matematica, (DI.FI.MA.) 2021
  • Ruggiero, M. L., Mattiello, S., & Leone, M. (2021). Physics for the masses: teaching Einsteinian gravity in primary school. Physics Education, 56(6), 065011
  • Leone M., Rinaudo M., Amoroso A., Insegnare e apprendere la fisica nella scuola dell’infanzia e primaria (Università di Torino), Giornale Di Fisica VOL. LXIII, PLS-Fisica-FIP 2022, DOI 10.1393/gdf/i2022-10471-7  
  • Serio M., Bonino R., Rinaudo M. ,Marocchi D. and Piccione A, Nuove tecnologie e insegnamento della fisica: Schede programmabili in laboratorio, GIORNALE DI FISICA VOL. LXIII, PLS-Fisica-SPI 2022, DOI 10.1393/gdf/i2022-10460-x
  • Piccione A.,  Ruggiero M. L., Bonino R., Rinaudo M., Massa A. A., Serio M., Marino T., Marocchi,D., (2023), Teachers and AI applied to Astronomy: the need for specific training programs, IMPRESS (International Modern Physics & Research in Education Seminar Series) SYMPOSIUM (https://indico.cern.ch/category/15165/)
  • Ruggiero M.L., Piccione A, Rinaudo M., Massa A. A., Serio M., Marino T., Marocchi,D., (2023), Teachers and Relativity: the need for specific training programs, IMPRESS (International Modern Physics & Research in Education Seminar Series) SYMPOSIUM (https://indico.cern.ch/category/15165/)
  • Piccione A.,  Ruggiero M. L., Rinaudo M., Massa A. A., Serio M., Marino T., Marocchi,D., (2023), Training Teachers on New Topics and New Tools in Physics Education, proc. GIREP-EPC Conf. Physics learning promoting culture and addressing societal issues (https://indico.cern.ch/event/1162406/)

Ultimo aggiornamento: 07/09/2023 16:21
Non cliccare qui!